Reisverslag Tsjechië | Deel 1

Wat heb ik een heerlijke vakantie gehad! Fijn dat ik er door mijn blog nog even lekker op kan terugblikken. In dit artikel kan je een hoop leuke hotspots, gave ervaringen en interessante activiteiten rondom de hoofdstad Praag verwachten, want stilzitten is niets voor mij. Na een hele tijd uitzoeken op welke dag we wat hadden gedaan ben ik er nu eindelijk uit! Dit is deel 1 van mijn reisverslag door Tsjechië ♥

Zaterdag 19 augustus vertrokken wij om 3.00 ’s nachts van huis, met wij bedoel ik eigenlijk ik, want we hadden afgesproken dat ik zou rijden tot we Nederland uit waren. Na een lange rit van 13 uur die eigenlijk 9 uur had moeten duren kwamen we om 4 uur ’s middags aan op onze eerste bestemming. Op camping Bucek hadden wij een mooie stacaravan gehuurd en het mooie was dat de camping maar zo’n 30 km van de hoofdstad Praag lag! Ook buiten Praag was er nog heel veel meer te vinden in de omgeving rond camping Bucek!

Op onze eerste echte dag besloten we om naar de kasteeltuin in Slaný te gaan. Toen we de auto hadden geparkeerd zagen we dat de hele tuin vol stond met soldaten, enigszins verbaasd besloten we daarom om de tuin heen te lopen. Na het landgoed eerst een beetje verkend te hebben kozen we ervoor om toch naar binnen te gaan. Helaas werd al snel duidelijk dat de wij wel naar binnen mochten, maar dat de hond niet mee mocht. Omdat we Boomer graag mee hebben op vakantie besloten we om met zijn allen terug te gaan naar de caravan en later die week terug te komen. Aangezien dag 2 van de vakantie niet zo’n succes was besloten we om al op dag 3 naar Praag te gaan. Deze keer ook weer mét hond!

Eenmaal aangekomen in de hoofdstad liepen we door Letná Park richting de oude brug. De stad staat vol mooie gebouwen, bruggen en leuke restaurantjes, maar je zag er zoals in veel steden helaas ook armoede. We besloten om over de oude brug en tussen de straatjes door de berg op te lopen. Het uitzicht vanaf boven was echt prachtig! Hoewel het vrij bewolkt was keek je onwijs mooi uit over de stad. Toch merk ik nu wel dat ervaringen op beeld minder mooi over komen dan in het echt! Zeker waard om te bezoeken!

Voor dag 4 stond er ook iets interessants op de planning. Iedereen kent wel de Grand Canyon in Amerika, maar ken je ook Velká Amerika in Tsjechië? Wij nu wel! Na een wandeling van zo’n 3 uur waren we volledig op en om de vallei heen gelopen. Wat wel best heftig was is dat er op een aantal plaatsen kruizen stonden. Officieel zou je deze ronde in drie kwartier kunnen lopen, maar wij kwamen wel lekker terug met een volle foto rol! Jammer genoeg was er in deze periode alleen geen mogelijkheid om ook beneden te lopen, maar wat een ervaring! Nu staat de Grand Canyon zeker op mijn bucket list!

Dag 5 was de enige dag van de vakantie dat we bij de caravan zijn gebleven. Het werd die dag ontzettend mooi weer dus besloot ik om lekker te liggen en tijdschriften te lezen in de zon. Moet ook kunnen toch? Dag 6 waren we weer helemaal van de partij. Voor die dag kozen we ervoor om zelfs twee dingen te doen! Als ik iets leuk vind op vakantie dan is het wel het bezoeken van marktjes en stadjes. Die dag was er een markt in Rakovník waar ik graag heen wilde. Uiteindelijk kocht ik op de markt zelf niets, maar ik ben wel even los gegaan in drogisterij Rossmann. Binnenkort in de shoplog zie je wat ik kocht! Ohja, en op de terugweg nam ik deze watermeloen mee!

Diezelfde middag besloten we nogmaals de kasteeltuin van Slaný te bezoeken. Deze keer zonder Boomer, hij bleef een paar uurtjes alleen in de caravan. Het was die dag niet zo heel heet dus dat kon prima. Eenmaal binnen vielen we met onze neuzen in de boter. Een helikopter ging landen op het landgoed en een belangrijk persoon stapte uit. Dit kon je zien aan de hoeveelheid personeel die eerst uit de helikopter stapte. Achteraf bleek dat de president van Tsjechië, Miloš Zeman te zijn. We vroegen ons al af waarom er zoveel mensen kwamen kijken, wij vonden de helikopter zelf namelijk veel interessanter omdat hij vrij dichtbij landde. Na dit avontuur liepen we lekker rond in de tuin en maakten we een hoop foto’s.

Op dag 7 gingen we een activiteit doen waar ik heel erg in geïnteresseerd ben. Toen ik jonger was ben ik ooit naar concentratiekamp Westerbork in Drenthe geweest en ondanks dat er daar niet veel over is van de geschiedenis vond ik dat erg indrukwekkend. Daarom besloot ik dat ik graag concentratiekamp Terezin in de vestingstad Theresienstadt wilde bezoeken. Eenmaal aangekomen op het terrein liepen we direct over de grote begraafplaats. Hier liggen bijna 2000 lichamen begraven. De overige 18000 mensen die in dat kamp zijn omgekomen liggen of in hun plaats van herkomst of elders begraven. Heftig! Eenmaal binnen besloten we dat we niet mee wilden met de gids, maar wanneer je zelf een rondje loopt krijg je weinig van het verhaal mee. Gelukkig was er een niet Engels sprekende man die ons een folder aanwees. Met deze folder konden we het hele terrein over lopen en bij ieder nummer stond dan uitleg in de folder. Super handig! Ik vond het onwijs mooi om te zien hoeveel van de geschiedenis er hier nog intact is gebleven en hoe respectvol de bezoekers hiermee omgingen. Door de rondleiding kreeg ik een heel reëel en eerlijk beeld over hoe het er in die tijd aan toe ging. Je kan nog zoveel documentaires en verhalen lezen, maar er echt rondlopen blijft een onbeschrijflijk gevoel. Ik krijg er nu alweer kippenvel van.

Concentratiekamp Terezin was onze laatste dag op camping Bucek. Ik heb onwijs genoten van de mooie omgeving, fijne camping en gastvrije eigenaren. Zowel de camping als de activiteiten zijn wat mij betreft allemaal aanraders! Binnenkort deel 2 van mijn reisverslag door Tsjechië om camping Chvalšiny.